Odpowiedz 
 
Ocena wątku:
  • 0 głosów - 0 średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hermetyzm i 7 praw jego
Autor Wiadomość
Irbis
Wtajemniczony

Liczba postów: 361
Dołączył: Sep 2012
Reputacja: 9
Podziękowania: 41
Podziękowano 50 razy w 18 postach
Post: #1
Hermetyzm i 7 praw jego
źródło: http://witchcraft.pun.pl/viewtopic.php?id=1509

Tekst zawiera, jedynie garść podstawowych informacji. Jednak mam nadzieje, że się przydadzą

HERMETYZM


Już samo słowo hermetyczny Mówi o tajemniczości i magii, o ukrytej wiedzy o świecie, którą tak wielu okultystów próbuje posiąść. Klasyczna postać Hermesa czy Merkurego, posłańca bogów, z jego laską, wokół której owinięte są dwa węże (kaduceusz -symbol mądrości).

Hermetyzm wywodzi się ze starożytnego, prehistorycznego Egiptu, od osoby Hermesa, Po Trzykroć Wielkiego. W tym czasie ludzkość w większości utraciła swoje rozumienie tego, co jest osiągalne dla istoty ludzkiej, i potrzebowała jakiegoś systemu, dzięki któremu mogłaby odzyskać swoje prawdziwe, ludzkie dziedzictwo. Tym w swojej esencji jest Hermetyzm – systemem, który umożliwia odzyskanie pełnej świadomości naszego prawdziwego dziedzictwa jako istot ludzkich.

PODZIAŁ HERMETYZMU


Większość tekstów, które składają się na pisma hermetyczne, powstała właśnie w Egipcie. Pod pokrywką objawienia pochodzącego z jednego źródła -Hermesa Trzykroć Wielkiego - połączono hermetyzm popularny i naukowy. Już samo to stanowi przejaw synkretyzmu - dominującej tendencji charakteryzującej czasy religijnych kryzysów. Stymulowani potrzebą znalezienia jakiegoś sposobu objaśniania istoty człowieczeństwa i świata, myśliciele pierwszych stuleci naszej ery przejęli to, co mieli pod ręką spośród wielkiej liczby anty racjonalistycznych doktryn, jakie l przetoczyły się przez wschodnie wybrzeże Morza Śródziemnego. Nie byli w tym odosobnieni i w istocie trudno jest, gdy pominie się szczegóły - oddzielić od siebie gnostyków, neoplatończyków
i hermetyków. Wszyscy pospołu dzielili smak tego czasu, a podział na hermetyzm "popularny" i "naukowy", dokonany przez Festugiere'a, jest, przynajmniej do pewnego stopnia, kwestią wygody, ponieważ postacie popularne i naukowe łączyły się w jedno, gdy chodzi o podstawy filozoficzne. Rzeczywista różnica polega na tym, że pisma popularne obejmują wskazówki dotyczące magii praktycznej, alchemii czy astrologii, podczas gdy tak zwany hermetyzm naukowy ogranicza się do przedstawienia postawy filozoficznej w sposób zgodny z wymogami greckiej tradycji intelektualnej.

CECHY FILOZOFII HERMETYCZNEJ


Filozofia czterech elementów i akashy (podstawa świata materialnego, eter piąty z żywiołów stanowiący podstawę wszystkich pozostałych) ; oraz dwóch fluidów (elektrycznego i magnetycznego).

Filozofia czterech rzeczywistości: akasha, rzeczywistość mentalna, astralna i fizyczna.

Filozofia trzech ciał: mentalnego, astralnego i fizycznego.

Filozofia zajmująca się przyczynowym związkiem pomiędzy świadomością a czasoprzestrzenią.

Filozofia zajmująca się strukturą Jaźni, a która mówi, że WSZYSTKIE rzeczy istnieją jako część boskiej Jedności Jaźni.

Filozofia mówiąca, że WSZYSTKIE rzeczy są żywe i, na swój sposób, świadome.

Filozofia mówiąca, że ludzie nie tylko są w stanie łączyć się z boskością, lecz że to jest nasze wrodzone prawo – nasz prawdziwy, „normalny” stan rzeczy.

Filozofia, dla której hasło „poznaj siebie” jest pierwszym krokiem ku wiedzy o Jednej Jaźni.

ASPEKTY PRAKTYKI HERMETYCZNEJ


1) Introspekcja i badanie najbliższej, osobistej jaźni[1]. Jest to dokonywane w kontekście czterech elementów i trzech ciał. W pierwszym kroku WdH (Wtajemniczenie do Hermetyzmu) jest to ukazane jako praca nad dwiema połowami zwierciadła duszy ORAZ w ćwiczeniach mentalnych. Dzięki tym praktykom poznajesz siebie oraz zgłębiasz mechanizmy swojego własnego działania. Jest to również widoczne w Alchemii (jednej z tradycyjnych „Sztuk hermetycznych”) – pierwszym działaniem jest badanie podstawy „materii pierwotnej” poprzez pracę laboratoryjną, która dzieli ją na różne składniki.

2) Transformacja samego siebie. To również jest osiągane poprzez użycie czterech elementów i trzech ciał. Jest to najdłuższe i najbardziej żmudne zadanie, ponieważ musi być transformowanych bardzo wiele warstw jaźni. Pierwszym etapem jest transformacja osobowości przedstawiona w WdH, w krokach od drugiego do czwartego. Wymaga to całkowitej transformacji ciała astralnego, stąd wszystkie te ćwiczenia rozwijające magiczne umiejętności. Drugim i dużo dłuższym etapem jest transformacja Jaźni indywidualnej (tj. doczesnego ciała mentalnego), co jest zawarte w krokach od piątego do ósmego. Trzeci i ostatni etap transformacji samego siebie jest prawdopodobnie najtrudniejszy; jest to świadoma integracja Wyższej Jaźni (tj. wiecznego ciała mentalnego) do indywidualnego i osobistego poziomu Jaźni.

3) Transformacja zewnętrznego świata. Chociaż jest to postrzegane jako zadanie wykonywane jednocześnie z transformacją samego siebie, to jest w stosunku do niej drugorzędne i w zasadzie jest jej częścią. Kiedy transformacja samego siebie osiąga koniec trzeciego etapu i wieczne ciało mentalne świadomie manifestuje się na poziomie osobowości, nagle znika „zewnętrzny świat” – od tego momentu były „zewnętrzny” świat jest doświadczany jako część Jaźni. W tym miejscu „transformacja zewnętrznego świata” JEST transformacją samego siebie.

4) Osobiste eksperymentowanie i bezpośrednie doświadczenie są ważnymi narzędziami używanymi do osiągnięcia powyższych zadań. Praktyczna praca nad Hermetyzmem tworzy intelektualną zdolność pojmowania. Zapewnia także bogaty grunt dla stałego wzrostu intelektu.

5) Wyostrzony intelekt jest kolejnym ważnym narzędziem. Hermetyzm nadaje umysłowi ostrość brzytwy.

6) Równowaga jest kolejnym ważnym narzędziem. Każda cząstka pracy hermetycznej wykonywana jest, aby zwiększać i tworzyć równowagę wewnątrz poziomów Jaźni. Pierwszym celem jest osiągnięcie astralnej równowagi elementów wewnątrz osobistej Jaźni. Kiedy już się to uda, wówczas celem staje się mentalna równowaga elementów wewnątrz osobistej Jaźni. To wszystko prowadzi osobę do Otchłani pomiędzy rzeczywistością doczesną i wieczną, której przekroczenie wymaga absolutnej i niezachwianej Równowagi.

7) Kierowanie samym sobą, czyli świadoma kontrola jaźni, jest następnym ważnym narzędziem. Ćwiczenia hermetyczne uczą, jak świadomie używać własnych, naturalnych sił. Dotyczy to sił, które działają wewnątrz nas samych, jak i tych, które działają na zewnątrz. Na przykład pierwszy krok WdH ukazuje uczniowi naturę jego umysłu i ćwiczy w sztuce jego kontroli. Uczy również natury własnej osobowości (praca ze zwierciadłem duszy), która jest NIEODZOWNYM składnikiem sztuki udanej transformacji samego siebie. Co więcej, jest to podstawowy sposób na świadome używanie praw natury, aby uzyskać zewnętrzną zmianę (eucharystyczna magia powietrza, jedzenia i wody). Aby rozwinąć zdolność wywierania zewnętrznych zmian, uczeń MUSI posiąść umiejętność kontrolowania samego siebie. Samokontrola (tj. zdolność do definiowania własnych reakcji na bodźce zewnętrzne i wewnętrzne, zamiast bycia przez nie zdeterminowanym) jest niezbędnym składnikiem do osiągnięcia równowagi elementów.

8) Respekt i oddanie są również ważnymi elementami. W sercu filozofii i praktyki hermetycznej leży poświęcenie się boskiej Jedności Jaźni, „Wszystkiemu”. To objawia się jako pewien rodzaj kodeksu moralnego, który podkreśla pełną miłości dobroć kierowaną ku innym oraz służenie ludzkości. Jest to żywe, mistyczne serce, które daje życie magii hermetycznej. Co więcej, ten duch czci i oddania objawia się w różnorakich formach, lecz naturą Hermetyzmu jest to, że jego praktyka rodzi indywidualność.

SIEDEM PRAW HERMETYZMU (wg Kybalionu )



1. Prawo umysłowości
"WSZYSTKO jest UMYSŁEM; Wszechświat składa się z myśli."

2. Prawo powiązania
"Jako na górze, tako na dole; jako na dole, tako na górze."

3. Prawo wibracji
"Nic nie spoczywa; wszystko się porusza, wszystko wibruje"

4. Prawo biegunowości
"Wszystko jest dwoiste; wszystko ma bieguny; wszystko ma swoje pary przeciwieństw;
to i przeciwne do niego są tym samym;
przeciwieństwa mają identyczną naturę, różnica leży w natężeniu;
skrajności się spotykają; wszystkie prawdy są tylko półprawdami;
wszystkie paradoksy da się pogodzić."

5. Prawo rytmu
"Wszystko wpływa i wypływa;
wszystko ma swoje fale;
wszystko wznosi się i opada;
ruch wahadła przejawia się we wszystkim;
odchylenie w lewo jest równe odchyleniu w prawo;
rytm dąży do wyrównania."

6. Prawo Przyczyny i Skutku
"Każda Przyczyna ma swój Skutek, a każdy Skutek ma swoje Przyczyny;
wszystko dzieje się zgodnie z Prawem;
przypadek nie jest niczym innym, jak inną nazwą Prawa, gdy ono nie jest rozpoznane;
istnieje wiele poziomów, na których rozgrywają się przyczyny, lecz nic nie ucieknie przed Prawem."

7. Prawo Płci
"Płeć jest we wszystkim;
wszystko ma swoje męskie i kobiece aspekty;
płeć przejawia się na wszystkich poziomach."

Źródła powyższego tekstu. trudno określić. Część zapożyczona ze strony franzbardon.pl. Może nie do końca precyzyjne, jednak treść uniwersalna pod wieloma względami.

W opracowaniu o Kybalion.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 04-03-2013 17:55 przez Olimpia.)
04-02-2013 18:04
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
 Podziękowali: Olimpia , Czekam , Nikodem , Mikael
~Amber
Niezarejestrowany

 
Podziękowania:
Podziękowano razy w postach
Post: #2
RE: Hermetyzm i 7 praw jego
Świetnie opisane. Moją uwagę ściągnął punkt "5) Wyostrzony intelekt jest kolejnym ważnym narzędziem. Hermetyzm daje umysłowi ostrość brzytwy." Wyjątkowo podoba mi się to porównanie. Poza tym w punkcie 6) Równowaga astralna i mentalna. "To wszystko prowadzi osobę do Otchłani pomiędzy rzeczywistością doczesną i wieczną, której przekroczenie wymaga absolutnej i niezachwianej Równowagi." I tu przypomina mi się pewna rozmowa na temat - czy istnieje Otchłań? Wtajemniczeni wiedza o co chodzi. Jest to wyraźne odniesienie do tej kwestii. Punkt 7), czyli umiejętność samokontroli jako warunek uzyskania Równowagi. Punkt 8) Respekt i oddanie się. Zawsze twierdzę, że odrobina zdrowo pojętej "pokory" jest wskazana na drodze magicznej. "Duch czci i oddania objawia się w różnorakich formach, lecz naturą Hermetyzmu jest to, że jego praktyka rodzi indywidualność." Zaś Prawa Kybalionu wszechstronne i zawsze aktualne. Pozdrawiam i dziękuję Irbis. Uśmiech
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 04-03-2013 20:22 przez Mikael.)
04-03-2013 17:19
Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz 


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości

Impressum | Mitglieder | Regeln | Forensoftware MyBB