Wstęp
Przeglądam sobie forum, poprawiam posty i widzę, że użytkownicy cały czas robią te same błędy. Dlatego też postanowiłem zrobić ten temat, gdzie będę wrzucać lekcje jak powinno się poprawnie pisać po polsku.
_________________
Spis treści
Lekcja 1 - Kościół, Bóg i Biblia
Lekcja 2 - Spacje, myślniki, znaki interpunkcyjne
Lekcja 3 - Nawias i cudzysłów
_________________
Lekcja 1 - Kościół, Bóg i Biblia
Kościół - wspólnota chrześcijańska
kościół - budynek, w którym spotykają się chrześcijanie
Bóg - "imię" boga chrześcijan
bóg - nazwa istoty, w którą wierzą i wyznają ludzie (coś jak "pies", a nie "Pies"; "człowiek", a nie "Człowiek")
Biblia - święta księga chrześcijan (innymi świętymi księgami są np.: Koran, Tora), dlatego też, jak ktoś tam napisał, nie ma czegoś takiego jak "inne biblie", poprawniej będzie "inne święte księgi"
Może zaczynanie od słownictwa z wiary chrześcijańskiej nie jest dobrym startem patrząc jak bardzo jest ona krytykowana, ale skoro już obrażacie, to zgodnie z przyjętymi zasadami poprawnego pisania w języku polskim. Spotykałem ludzi, którzy tłumaczą się, pisząc niepoprawnie powyższe słowa, że nie mają szacunku do religii chrześcijańskiej i dlatego to robią. Jeśli masz takie podejście, to obrażając religię, obrażasz też zasady poprawnego pisania (i przy okazji mnie).
Lekcja 2 - Spacje, myślniki, znaki interpunkcyjne
Spację zawsze robimy tylko jedną. Jedyny przypadek, kiedy mamy prawo walnąć ich więcej - klawisz Tab nie działa z jakiegoś tajemniczego powodu (taki przycisk z lewej strony klawiatury, robi troszkę większy odstęp od spacji).
Przed i za
myślnikiem robi się spacje. Wyjątkiem są wyrażenia takie jak: biało-czerwony, kolej Warszawsko-Poznańska itp. Myślniki służą do: oddzielania wyrazów, tak jak wcześniej podałem, w dialogach, zamiennie z przecinkami do wtrąceń.
Wtrącenia bywają - dość często - używane. <- poprawnie
- Nie wiem o czym mówisz! - odparł Michał. <- poprawnie
Znaki interpunkcyjne stawia się ze spacją po nich, ale nie przed nimi.
"powiedział ,że"
"powiedział , że"
"powiedział, że" <- poprawnie
"Co chciałeś ?"
"Co chciałeś?" <- poprawnie
"Ale śmierdzi !"
"Ale śmierdzi! <- poprawnie
Znaki interpunkcyjne stawia się pojedynczo. W końcu pisząc kilka znaków zapytania nie sprawimy, że pytanie będzie bardziej pytające. Jak się kto uprze, to można przymknąć oko (moim zdaniem) na kilka wykrzykników (ktoś bardziej krzyczy albo mniej krzyczy).
Lekcja 3 - Nawias i cudzysłów
Nawiasy służą wydzielaniu mniej ważnych fragmentów tekstu (jak choćby ten). Wsadza się w nie komentarze, uzupełnienia tekstu i wytłumaczenia. Spacje stawia się tylko przed "(" i po ")". Wyjątkiem jest przypadek kiedy po ")" występuje znak interpunkcyjny, wtedy nie stawiamy spacji.
( taki tam komentarz )
(taki tam komentarz) <- poprawnie
Znaki interpunkcyjne stawiamy po nawiasie. Wyjątkiem jest wykrzyknik lub pytajnik, odnoszący się tylko do tekstu w nawiasie.
(Takie tam zdanie.)
(Takie tam zdanie). <- poprawnie
Ten kawałek czekolady smakował przepysznie (i to jak!), wprost rozpływał się w ustach. <- poprawnie
Cudzysłów służy do wyodrębniania części tekstu (np. cytatów, specyficznych wyrazów, ironii). Zasady stawiania spacji są identyczne jak dla nawiasów. Znaki interpunkcyjne stawiamy poza cudzysłowem, chyba że mamy do czynienia ze znakiem zapytania lub wykrzyknikiem odnoszącym się tylko do fragmentu między cudzysłowem.
On był bardzo "męski."
On był bardzo " męski ".
On był bardzo "męski". <- poprawnie
I wtedy zapytała się: "Może pójdziemy do kina?"
I wtedy zapytała się: " Może pójdziemy do kina "?
I wtedy zapytała się: "Może pójdziemy do kina?". <- poprawnie
_________________
Na razie to wszystko, ale z czasem będę uzupełniał ten temat o więcej lekcji poprawnego pisania.
Uzupełniłem fragment o myślnikach.