Ocena wątku:
  • 0 głosów - 0 średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Shichi-fukujin
Autor Wiadomość
Raven Offline
Wtajemniczony

Liczba postów: 231
Dołączył: Feb 2014
Reputacja: 8
Podziękowania: 0
Podziękowano 11 razy w 7 postach
Post: #1
Shichi-fukujin
Shichi-fukujin - "Siedmioro bogów szczęścia", "Siedem bóstw szczęścia, powodzenia".

Jest to grupa siedmiorga bóstw płodności, szczęścia i bogactwa, czczona w Japonii. Są to postacie o pochodzeniu rodzimym, jak i chińskim oraz indyjskim. Dotarły one do Japonii wraz z buddyzmem. Są bardzo popularne w Japonii i wiązane zarówno z shintō jak i buddyzmem.

Tę grupę bóstw zestawił w XVII wieku Tenkai - mnich buddyjskiej sekty Tendai - z zamiarem, aby bóstwa symbolizowały szczęście, długowieczność, uprzejmość, honor, uczciwość i popularność.

Według mitologii japońskiej, siedmioro bogów szczęścia podróżuje razem po morzach cudownym "statkiem pełnym skarbów" (takara-bune) w kształcie smoka, wypełnionym skarbami i magicznymi przedmiotami, m.in.: czapką-niewidką i workiem zawsze napełniającym się pieniędzmi. Swoim wyznawcom przynoszą szczęście, bogactwo i powodzenie w życiu.

Shichi-fukujin przedstawiane są w malarstwie, drzeworycie i rzeźbie. Częste są też amulety z ich wyobrażeniami. Wiele elementów ich kultu znajduje odzwierciedlenie w tradycjach noworocznych. Często towarzyszy im bogini Amenouzume.

Popularność bogów szczęścia jest widoczna m.in. w dekoracjach sklepowych i wzornictwie. Jeden z nich, Ebisu, ma pomnik przy tokijskiej stacji metra, która nosi jego imię.



Benzaiten - lub Benten. Opiekunka urody, bogactwa, muzyki, związana z żywiołem wody i rozrodczością 

Jedyna żeńska postać zaliczana do Siedmiu Bogów Szczęścia.

Identyfikowana była często z hinduską Saraswati, uważana też za rodzimą córkę boga mórz, a także za jedną z sannyoshin Ichikishimę

Benten to początkowo buddyjski duch opiekuńczy identyfikowany również z bóstwem żywności Uga-no-mitama. W sztuce wyobrażana z instrumentem strunowym, nierzadko nago (np. słynna piękna rzeźba w Kamakura).

Wysłannikiem Benten jest biały wąż.

Pomaga zdradzonym, zazdrosnym lub samotnym kobietom (nie lubi szczęśliwych mężatek). Jest opiekunką hazardzistów, kupców i spekulantów.

Jej świątynie znajdują się w każdym mieście Japonii i budowane są zawsze na wodzie (morzu, jeziorze, stawie). Najbardziej znane to Itsukushima-jinja na wyspie miyajima (Morze Wewnętrzne), Chikubushima- jinja na wyspie Chikubushima (jezioro Biwa) a także Enoshima- jinja na wyspie Enoshima.



Bishamonten - lub Bishamon. Jest bóstwem bogactwa i dobrobytu

Identyfikowany był często z hinduistycznym dewą Kuberą(dawca bogactw), a przejęty został z mitologii buddyjskiej, gdzie występuje jako strażnik północy Waiśrawana.

Ma postać wojownika o niebieskiej twarzy, w zbroi i hełmie. W rękach trzyma włócznię i pagodę (symbol pobożności), często depcze dwa demony.

Posiada niezmierzone bogactwa i obdarowuje ludzi dziesięcioma rodzajami skarbów i szczęścia. Chroni od chorób i złośliwych demonów. Jest także patronem prawników. Pomocy Bishamona wzywał książę Shōtoku w walce z wrogami buddyzmu.



Daikoku - Jest patronem rolnictwa i bogactwa, którym często obraża swoich wyznawców.

Łączone z bóstwem Ōkuninushi - zresztą imienia Daikoku używa się w kraju zamiennie z imionami tego bóstwa.
Jego hinduski pierwowzór to prawdopodobnie pomniejsze, opiekuńcze bóstwo Mahakala.

Wyobrażany jest jako mężczyzna ubrany w strój myśliwego, o zażywnych kształtach siedzący na dwóch workach wypełnionych ryżem i z jednym workiem zarzuconym na plecy. W prawej dłoni trzyma młotek szczęścia, którym spełnia kierowane do niego życzenia. Natomiast palce lewej dłoni miewa ułożone w figę, co jest symbolem aktu płciowego.

Czasem towarzyszy mu szczur(również symbol bogactwa) lub biały zając. Wizerunki Daikoku często umieszcza się w kuchni.

Największy chram, w którym czczony jest Daikoku, to Izumo Taisha w prefekturze Shimane.



Ebisu - patron kupców, rybaków, rolników, pracy fizycznej i biznesu. Związany także z majątkiem, którego pochodzenie budzi najwięcej wątpliwości.

Japońscy mitografowie widzieli w nim pierwsze kalekie dziecko Izanagi i Izanami, spuszczone przez nich na tratwie na morze lub potomka w dalszym pokoleniu boga Susanoo, który miał mieć zamiłowanie do łowienia ryb.Uważany jest także za syna Daikoku.

Bywa identyfikowany z Kotoshironushim, synem Okuninushiego.

Ma postać przysadzistego, roześmianego mężczyzny, z wędką lub siatką na ryby oraz rybą w ręku lub w dworskim nakryciu głowy i z rybą pod pachą.

Ebisu jest głuchy, dlatego nie usłyszał zaproszenia na coroczne święto wszystkich bogów Japonii w Izumo Taisha i jako jedyny z bogów ma własne święto w swojej świątyni. 

Powszechnie czczony przez sklepikarzy, handlowców i właścicieli firm - ma im zapewniać szczęście w interesach.

Czczony jest między innymi w Miho- jinja (prefektura Shimane).



Fukurokuju - opiekun bogactwa i długowieczności.

Bóstwo pochodzenia chińskiego, taoistycznego.

Ma przynosić popularność, długowieczność, udane życie seksualne.

Ma postać mężczyzny z nienaturalnie wydłużoną czaszką, co znamionuje mądrość. W ręce trzyma laskę ze zwojami tekstów 

Często towarzyszy mu żuraw, czarny jeleń lub żółw (symbole długowieczności). 



Hotei - w Chinach zwany jest Budai, "śmiejący się Budda".

Opiekun artystów, rzemieślników, kupców i gejsz. 

Jest jednym z najbardziej popularnych z grupy tak zwanych siedmiu bogów szczęścia.

Przejęty został z mitologii chińskiej i najczęściej wyobrażany był w postaci mnicha o łysej głowie, z wielkim, odsłoniętym brzuchem i workiem, w którym nosi przeróżne skarby.
W japońskich wyobrażeniach towarzyszą mu dzieci, które ma nosić w worku.

Jest patronem dobrego humoru i dzieci oraz szczęścia rodzinnego. Przynosić ma ludziom nie tylko bogactwo, lecz także zadowolenie i pogodę ducha.



Jurōjin - tak jak Fukurokuju odpowiada za długowieczność oraz za szczęśliwą starość.

Bóg pochodzenia chińskiego, taoistycznego.  

Wyobrażany jako szczęśliwy starzec niskiego wzrostu z długą, siwą brodą i z laską, do której przywiązany jest zwój. Czasem towarzyszy mu czarny jeleń- symbol długowieczności.

Bardzo lubi ryżowe wino i chętnie przyjmuje je w ofierze.




Trzy ostatnie bóstwa nie występują samodzielnie, w przeciwieństwie do czterech pierwszych, które doczekały się własnych świątyń i chramów.
Kiedy tonie twoje dziecko, to musisz skakać do wody i je ratować, a nie inwokować rusałki
04-10-2014, 01:19


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości

Impressum | Mitglieder | Regeln | Forensoftware MyBB