Kilka pojęć z kabały.
Autor Wiadomość
Apepi Offline
Użytkownik

Liczba postów: 23
Dołączył: Jun 2020
Reputacja: 1
Podziękowania: 1
Podziękowano 8 razy w 6 postach
Post: #1
Kilka pojęć z kabały.
Kilka pojęć z kabały


Nie jest i nie miał być to kompletny zbiór wiedzy o kabale ani nawet ogólnikowe jej wyłożenie, a jedynie starałem się przedstawić parę podstawowych pojęć z nią związanych. Jest to tekst zsyntezowany z paru książek traktujących bardziej lub mniej o kabale. Raczej nie dało by się w tak krótkiej formie wyłożyć tego tematu w jakkolwiek poważny sposób. Może ten tekst nakreśli komuś ideę tego czym między innymi zajmuje się kabała i zainteresuje go dalszym zgłębianiem tej wiedzy tajemnej.

Nazwa kabała pochodzi od hebrajskiego słowa kabbala – tradycja. Jest ona mistyczną metodą interpretowania Biblii oraz wiedzą tajemną . Kabała po raz pierwszy pojawia się na scenie historycznej w XII wiecznej Prowansji. W kręgach chrześcijańskiej Europy rozpropagowała się w epoce renesansu za sprawą humanistów i erudytów i z synonimu wiedzy okultystycznej szybko przemieniła się w równoznacznik spisku i knowania. Kabaliści średniowieczni twierdzili że są kontynuatorami sekretnych nauk wiążących się z nie historycznym, ale duchowym sensem biblijnych opowieści. Dla kabalisty wszystko co znajduje się w Biblii i Torze mówi w sposób anegdotyczny i zaszyfrowany o istnieniu wyższych światów od tego w którym się znajdujemy.


Sefira
Sefira po hebrajsku oznacza liczbę. Kabaliści wzbogacili ją jednak w mistyczne i teozoficzne znaczenie. W kabale istnieje dziesięć sefirot które jako mediacja łączą dwie krawędzie przepaści. Na jednej stronie znajduje się to co jest niemożliwe do opisania i poznania – Ain Sof. Na drugim końcu znajduje się kosmos i jego część którą jest nasz świat. Kabaliści szczegółowo opisują skomplikowaną sieć relacji pomiędzy sefirotami i całością światów emanacji, świata boskiego tronu, świata aniołów i uniwersum materialnego.


Drzewo życia składa się z dziesięciu sefirot (sefirot- liczba mnoga, sefira – liczba pojedyncza) przedstawiających liczby do 1 do 10 oraz z 22 łączących je ścieżek reprezentujących litery hebrajskiego alfabetu. Całość składa się z 32 możliwych położeń.


1. Keter - korona, kosmiczny lub planetarny rozum, Absolut. W odniesieniu do ludzkiego ciała mózg. Punkt pozytywny ale jeszcze niezdefiniowany.
2. Chochma – mądrość wszechświata lub intuicja, rozum. W odniesieniu do ludzkiego ciała prawe oko. Punkt odróżniony od nie – siebie.
3. Bina – Logika jako rozdzielenie pojęć, rozsądek, w odniesieniu do ludzkiego ciała lewe oko. Punkt zdefiniowany przez relacje z 2 pozostałymi.
Otchłań – Rozdzielenie świata idei od aktualnego wszechświata. Jeśli byłeś świadkiem kłótni o religię i naukę z grubsza zrozumiesz o co chodzi.
4. Chased – uczciwość, sprawiedliwość, przyzwoitość. Zasada nieagresji jako fundament zachowania kosmicznej równowagi przy realizacji planów. Jej przedstawiciele to kapłani. W odniesieniu do ludzkiego ciała prawa ręka. Punkt zdefiniowany przez 3 wymiary , materia.
5. Gewura – Siła, obecność wystarczających sił do wcielenia w życie planów. W odniesieniu do ludzkiego ciała jest to lewa ręka co jest ostrzeżeniem, że siła powinna znać granice. Jej przedstawiciele to aktywni magowie. Ruch.
6.Tiferet – Piękno, które zbawi świat. Przedstawicielami tej sefiry są artyści, malarze poeci, muzycy. W odniesieniu do ludzkiego ciała tułów. Samoświadomy punkt mogący się sam zdefiniować dzięki powyższym.
7. Necach – Zwycięstwo nad samym sobą lub dowolnym niepodatnym materiałem, również wieczność w znaczeniu pozostawienia po sobie obiektywnych wartości. Człowiek który martwi się tylko o wykonanie swoich zadań. W odniesieniu do ludzkiego ciała jest to prawa noga. Idea punktu na temat szczęścia.
8. Hod – sława, dobra lub zła, która jako rezultat wywołania u innych subiektywnych opinii pozostaje lub odchodzi. Człowiek który martwi się tym co i kto będzie o nim mówił.. W odniesieniu do ludzkiego ciała lewa noga. Idea punktu na temat wiedzy.
9. Jesod – Podstawa, zakończenie tułowia. Kanał łączności między wyższymi światami a materialnym. Człowiek który niczego nie wie ale dąży do poznania. Idea punktu o bycie.
10.Malakut – królestwo minerałów, roślin i zwierząt. Idea punktu o spełnieniu siebie jako dopełnienie zdeterminowane przez 7,8,9.



0, 00, 000
Ain, Ain Sof i Ain Sof Aur będące ideą sefirot jeszcze nie powołanych do istnienia. Są one skoncentrowane w Kether które w tym sensie jest Malakuth ukrytych idei sefirot. Ain, negatywność, zero absolutne, składa się z 3 liter które formują 3 pierwsze sefiroty. Ain Sof, bezgraniczne nic, składa się z 6 liter i powołuje ideę 6 sefirot. Ain Sof Aur, bezgraniczne światło, składa się z 9 liter i symbolizuje 9 pierwsze dziewięć sefirot. Przejście dalej po dziewiątce wymaga powrotu do jedynki w formie dziesiątki czyli powrotu do jedności oddzielonej od negatywności co dobrze przedstawia 1 jako jedność wyłoniona z 0 jako nicości.
Bezgraniczna nicość jak widać koncentruje się w swoim wnętrzu tworząc centrum które tworzy 1 drzewa sefirotycznego czyli Kether. W uproszczeniu Ain to zero absolutne, Ain Sof to zero jako nieokreślone, Ain Sof Aur to zero z możliwością powstania wibracji.



Alfabet hebrajski
Alfabet hebrajski jest alfabetem hieroglificznym, oznacza to że każda jego litera jest obrazowym przedstawieniem jakiegoś przedmiotu i dodatkowo posiada wartość numeryczną. Każda litera jest przypisana do ścieżki łączącej 2 sefiroty.


Alef - לף. Pierwsza litera hebrajskiego alfabetu. Oznacza wół/byk z powodu kształtu przypominającego jarzmo. Nawiązuje do łagodności i cierpliwości, i do w pewien sposób Harpokratesa. Rolę gra także czynność orki. Wartość liczbowa to 1, z dwoma kropkami u góry 1000, wartość nazwy litery 831 z pe końcowym i 111 ze zwykłym.
ב Bet – בית. Nazwa tej litery oznacza dom. Kształtem wygląda jak podłoga ściana i dach. Jest to miejsce człowieka w dualnym świecie iluzji. Wartość liczbowa 2, z dwoma kropkami u góry 2000. Suma liter nazwy litery 412.
ג Gimel – גםﬥ. Oznacza wielbłąda być może dlatego, że jej forma pisana przypomina szyję wielbłąda, na drzewie życia jej ścieżka łączy Keter z Tiferet i w tym sensie oznacza podróż przez otchłań.Wartość liczbowa 3, z dwoma kropkami 3000. Suma liter nazwy litery 434.
ד Dalet – דﬥ. Drzwi, kształtem przypomina ganek. Nawiązuje do pozycji pomiędzy Chochmą a Biną, bramą bóstw. Także jest to litera wenus. Wartość liczbowa 4, z dwoma kreskami u góry 4000. Suma nazwy litery 73.
ה He – הא. Piata litera o wartości liczbowej 5.Przypomina o zrozumieniu jako druga litera tertragrammatonu – Matka, w takim sensie, że światło dociera do nas przez okno którym jest przerwa w lini po lewej stronie litery. Znaczenie nazwy tłumaczy się jako: "oto!", "właśnie!". Suma nazwy wynosi 6.
ו Vau – וו. Gwóźdź, kształt czysto hieroglificzny. Sugeruje utrwalenie boskości w Tiferet. Wartość liczbowa 6, z dwoma kropkami u góry 6000. Suma nazwy 12.
ז Zajin – זין. Miecz, swoimi atrybutami nawiązuje do bliźniąt, znaku analitycznego intelektu. Wygląda jak miecz skierowany ostrzem w dół. Wartość liczbowa 7, Suma nazwy z nun końcowym 7171 i ze zwykłym 67.
ח Het – חית. Płot. Kształt belki umieszczonej na dwóch słupkach sugeruje jej nazwę. Nawiązuje do Graala. Wartość liczbowa 8, suma nazwy 418.
ט Tet – טית. Kształtem przypomina węża. Jest to symbol znaku lwa który swym symbolem nawiązuje do ureusza i jako znak słoneczny sugeruję idee tożsamości węża i gwiazdy. Wartość 9, cyfry 15 i 16 pisze się jako 9 +6, 9+7. Suma nazwy 419.
י Jod – יד. Ręka. Wszechświat został wprawiony w ruch przez pojedynczy nieskończenie mały punkt. Ręka jest tu symbolem działania, symbolem twórczej i ukierunkowanej energii. Wartość liczbowa 10, suma nazwy 14.
כ Kaf – כף. Dłoń. Jest to piasta koła 5 elementów. Nawiązuje do Jowisza i 10 atutu tarota. Wartość liczbowa 20, suma nazwy litery z pe końcowym 820 lub 100 z pe zwykłym.
ל Lamed – למﬢ. Kształtem przypomina kostur do popędzania bydła. Nasuwa się na myśli relacja z alef. Wartość liczbowa 30, wartość nazwy litery 74.
מ Mem – מים. Nazwa litery oznacza wodę a kształt sugeruje falę. Wartość liczbowa 40, suma nazwy litery z mem końcowym 650, ze zwykłym 90.
נ Nun – נון. Ryba, W pewnym sensie jako to co żyje w wodzie jest symbolem śmierci. Litera związana ze znakiem Skorpiona . Forma końcowa litery przypomina kijankę. Wartość liczbowa 50, suma liter całej nazwy z nun końcowym 756 i ze zwykłym 106.
ס Samech - סמך. Podpórka, Przynależy do ścieżki łączącej Tiferet z Jesod a więc funkcjonuje jako łącznik łączący microprosopus z jego podstawą. Wartość liczbowa 60, suma nazwy 600 z kaf końcowym i 120 ze zwykłym.
ע Ajin – עין. Oko, łączy się z 15 atutem tarota i z koziorożcem. Wartość liczbowa 70. Suma nazwy z kof końcowym 906, ze zwykłym 186.
פ Pe – פה. Usta z jod reprezentującym język. Wartość liczbowa 80, suma nazwy 85.
צ Cade – צﬢי. Haczyk na ryby. Wartość liczbowa 90, suma liter nazwy 104.
ק Kof – קוף. Tył głowy lub uszko. Wartość liczbowa 100, suma nazwy z pe końcowym 906 lub 186 ze zwykłym.
ר Resz – ריש. Głowa, miejsce ludzkiej świadomości. Litera solarnej natury. Kształtem przypomina duże jod. Suma liter nazwy 510.
ש Szin – שין. Ząb, jest to także glif 3 języków ognia. Jest to litera związana z żywiołem ognia. Można dostrzec połączenie pomiędzy trawiącym ogniem a zębami. Idea potrójności jest tu widoczna jako 3 jod ale nadal jest to jedna litera co dalej klaruję ideę trójcy. Poza ogniem w duugiej kolejności nawiązuje do elementu ducha. Wartość liczbowa 300, suma nazwy 1010 z nim końcowym i 360 ze zwykłym.
ת Taw – תו. Krzyż, symbolizuje element ziemi jako połączenie 4 elementów. Taw nawiązuje do Saturna i ma także falliczne konotacje. Wartość liczbowa 400, suma nazwy 406.



Cztery kabalistyczne światy.
W kabale wszechświat jest podzielony na cztery następujące po sobie światy. Można je zaprezentować na jednym drzewie życia albo rozrysować na cztery drzewa jedno pod drugim.
Pierwszy ze światów Acilut – boski świat emanacji. Wszystko w nim zawarte tworzy zamkniętą doskonałą całość, lecz nic się nie zdarzy i zdarzyć nie może bez ruchu w czasie i przestrzeni a te pojęcia jeszcze nie istnieją bo acilut istnieje na poziomie czystej woli. Jakbyśmy chcieli go zaznaczyć na schemacie drzewa z 10 sefirotami jego dolna krawędź obejmowała by trzy pierwsze Keter, Chochmę i Binę. Ten świat jako jest związany z ogniem i literą Jod w JHVH. Drugi świat – Berija czyli świat kreacji. Jest to stworzony przez Boga świat w ciągu 7 dni. W dzień 1 uporządkowane został chaos przez oddzielenie światłą od ciemności to znaczy utworzenie kolumny łaski i sprawiedliwości uczynionych przez Boga działającego w Keter. Drugiego dnia acilutyczna triada Necach, Hod i Malakut tworzą wielką triadę poziomu beriatycznego: Chochma, Bina i Tiferet. W Księdze Rodzaju jest to przedstawione jako oddzielenie się wód firmamentu na wody górne i dolne. Następne pięć dni to krok po kroku rozwinięcie drzewa życia.
W drugim rozdziale Księgi rodzaju cały opis kreacji wydaje się być powtórzony. Powtórzenie to ma wyraz znacznie głębszy niż poetycka stylistyka Biblii. Werset 1.27 brzmi: Vajiwra Elohim et ha Adam – Elohim stworzył Adama. W 2.7 tekst stwierdza: vajicer Jahve Elohim et ha Adam – I Pan Bóg uformował człowieka. Drugi rozdział dotyczy innego w większym stopniu zrealizowanego Drzewa Sefirotycznego, które zostało nazwane światem formowania- olam ha jecira. Cechą tego świata jest wieczna zmienność zjawisk podlegająca jednak boskim wpływom wyższych światów kreacji i woli. Można go porównać do do fazy projektowania , kiedy idea, której architekt pragnął (acilut) i którą przedsięwziął (berija) przybiera już szczegółową formę nim zostanie zrealizowana.
Czwarty świat, asija wyłania się z poprzedniego. Genezis mówi o nim, wspominając rzekę wypływającą z Edenu, która ma cztery nurty – powtórzenie czterech poziomów Drzewa Życia i zaznaczenie czterech oddzielnych poziomów w każdym ze światów. Ten najniższy świat działania jest światem czterech elementów, to świat materialny. Można w nim dostrzec obecność wyższych światów które przenikają całość istnienia. Dla naukowca składa się z energii i materii a więc ma cechy prawej kolumny siły i lewej, formy. Niektórzy fizycy oczekują, iż poniżej skali atomowej i poza najdalszymi galaktykami istnieje inny świat, który wydaje się być w jakiś sposób obecny w strukturze tego, być może nie aż tak racjonalnego i stałego kosmosu.
17-07-2020, 05:10
Znajdź Posty Reply
 Podziękowali: Nightmare , Evander
Nightmare Offline
Poszukująca Prawdy

Liczba postów: 269
Dołączył: Dec 2012
Reputacja: 3
Podziękowania: 72
Podziękowano 43 razy w 37 postach
Post: #2
RE: Kilka pojęć z kabały.
Osobiście nie znam się na tym temacie, ale bardzo ładnie to rozpisałeś i chyba potrzebowałam czegoś takiego. Uśmiech




Rozluźnij się. Wszystko jest dobrze. Wszystko jest dokładnie tak, jak ma być.
19-07-2020, 08:20
Znajdź Posty Reply
 Podziękowali: Apepi
Apepi Offline
Użytkownik

Liczba postów: 23
Dołączył: Jun 2020
Reputacja: 1
Podziękowania: 1
Podziękowano 8 razy w 6 postach
Post: #3
RE: Kilka pojęć z kabały.
(19-07-2020, 08:20)Nightmare napisał(a): Osobiście nie znam się na tym temacie, ale bardzo ładnie to rozpisałeś i chyba potrzebowałam czegoś takiego. Uśmiech

Miło dostać pozytywny odzew, starałem się dobrać w miarę przejrzyste wyjaśnienia tych paru zagadnień.
19-07-2020, 16:20
Znajdź Posty Reply


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości

Impressum | Mitglieder | Regeln | Forensoftware MyBB